Publikujeme příspěvky

Základním stavebním kamenem každého blogu, magazínu, ale i dalších webů běžících na WordPressu jsou příspěvky. Možnosti nastavení a publikování příspěvků nejsou pouze o sepsání titulku, obsahu a následného zveřejnění. WordPress nám toho umožňuje mnohem více.

Předtím, než začneme s příspěvky pracovat, je na místě nechat si v editačním rozhraní pouze ty informace/nastavení, které požadujeme. Toho docílíme zaškrtnutím vybraných položek po vysunutí lišty v horní části s názvem „Nastavení zobrazených informací“. Kde je možné nastavit si rozvržení editačního rozhraní do jednoho či dvou řádků, nebo nastavit editační okno s obsahem tak, aby se zobrazilo celé bez nutnosti scrollování. Co znamenají další položky? Ukážeme si to podrobně v následujících odstavcích.

Ještě než příspěvek zveřejníme

Pakliže vám spadne prohlížeč uprostřed psaní příspěvku, není třeba malovat čerta na zeď. WordPress je vybaven funkcí automatického ukládání příspěvků. Takto či ručně uložený, avšak nepublikovaný příspěvek, se v administraci zobrazí jako koncept – rozpracovaný příspěvek. Koncept je jedním ze tří výchozích stavů příspěvků. Druhým je stav „čeká na schválení“. V tomto případě musí být příspěvek notifikován někým s vyššími právy. Posledním stavem je článek publikovaný. Ne každý publikovaný článek musí být všemi návštěvníky viditelný.

Viditelnost lze obdobně jako stav příspěvku nastavit trojím způsobem. Standardním nastavením je viditelnost veřejná, kdy se příspěvek zobrazí klasicky všem návštěvníkům stránky. V případě volby „chráněno heslem“ je po návštěvníkovi vyžadováno heslo, které nastavíte v kolonce po zaškrtnutí této volby. Posledním způsobem je viditelnost soukromá, kdy je příspěvek k dispozici pouze registrovaným uživatelům s příslušnými právy.

Automatické publikování příspěvku v určitý čas můžeme určit prostřednictvím nastavení data publikování. Možný je i přesně opačný krok, a to přiřadit článku libovolné starší datum. V případě, že s tímto polem nebudeme manipulovat, automaticky se zapíše reálný čas a datum publikování příspěvku.

Článek řádně označíme

Příspěvky dělíme na základě vlastních kritérií do rubrik (totéž jako kategorie). Rubrik můžeme k jednomu příspěvku přiřadit libovolný počet, avšak minimálně jednu. Kromě rubrik WordPress umožňuje k příspěvkům přidávat štítky (totéž jako tagy). Štítkem můžeme označkovat příspěvky napříč kategoriemi, a tím je sdružit. Tato metoda slouží k lepší orientaci uživatele na webu.

V případě, že máme stránky strukturované způsobem, kdy se nám zobrazuje například pouze náhledový obrázek, stručný úryvek z příspěvku, pro jehož úplné přečtení musí návštěvník stisknout odkaz k nasměrování k celému článku, pak vám bude jistě platná funkce stručný výpis příspěvku. Stručným výpisem příspěvků můžeme ovlivnit obsah onoho úryvku. Pakliže pole nevyplníme, systém si automaticky vezme prvních pár vět z příspěvku.

Možná ani netušíte, co všechno WordPress ještě umí

Za povšimnutí stojí možnost odeslání trackbacků. Trackback je efektivní a rychlá možnost, jak dát najevo, odkud při psaní čerpáte. Autor původního článku bude informován komentářem právě pod jeho článkem, tzn. odešle se automatický komentář s oznámením o použití článku. Obdobou jsou pingbacky. Zde je rozdíl pouze v tom, že pingbacky se rozesílají automaticky (bez nutnosti zadání URL adresy). Pingbacků je využito za předpokladu, že oba weby pohání WordPress. Nevýhodou této funkce je, že je často zneužívána spammery, kdy pomoci pingbacků a trackbacků přidávají hromadně komentáře obsahující nežádoucí odkazy. Z tohoto důvodu mnoho administrátorů trackbacky/pingbacky blokuje, zakázat je lze v nastavení komentářů.

Pokročilým avšak mocným nástrojem především pro vývojáře šablon jsou uživatelská pole. Uživatelské pole se skládá ze dvou částí – názvu a hodnoty. Toho lze využít za předpokladu, že je na libovolném místě v šabloně příspěvku umístěn kód, který po zadání klíče vypíše hodnotu z uživatelského pole. O uživatelská pole se opírá mnoho šablon a často motají jejich uživatelům hlavu, přitom veškeré podklady jsou vždy v manuálu šablony.

Datum: 13. 2. 2015